,, I don`t want shoot them any more ... battle is over ... ,,
SINCE  2007
,,Céčko,, jihokorejské armády v r.2013
,,Céčko,, jihokorejské armády v r.2013
bblogo.jpg
C.jpeg
John Parmenter.jpg
7.18  ,,MAS Roudnice  2019,,
7.18 ,,MAS Roudnice 2019,,
7.JPG
9.1.JPG
4.30 ,,KRÁLOVKA 2019,,
4.30 ,,KRÁLOVKA 2019,,
11.JPG
ODHALENÍ POMNÍKU F.A.BERNARDOVI - ST.KŘEČANY 8.5.19
ODHALENÍ POMNÍKU F.A.BERNARDOVI - ST.KŘEČANY 8.5.19
7.17. ,,ŘLP 27.1.2019,,
7.17. ,,ŘLP 27.1.2019,,
4.28 ,,HARACHOV,, 2018
4.28 ,,HARACHOV,, 2018
3.JPG
31.JPG

4.27 ,,1.Máj Rumburk 2018,,
2.JPG
18.JPG
4.25 ,,VÝSTAVA NA ZÁMKU,,
4.25 ,,VÝSTAVA NA ZÁMKU,,
6.JPG
7.16 ,,MAS Roudnice 2017,,
7.16 ,,MAS Roudnice 2017,,
8.jpg
9.jpg
31.JPG
4.23 ,,Veteránem severem 2016,,
4.23 ,,Veteránem severem 2016,,
vs1.jpg
IMG_7857.jpg
7.14. ,,LOBENDAVA 2015,,
7.14. ,,LOBENDAVA 2015,,

5.2. Jaké oleje, čím mazat ?

Zdroj parametrů maziv :  Technické listy výrobců olejů.

V dobách, kdy naši miláčkové z WWII a těsně po ní byly v plné kondici, se používaly k jejich mazání z dnešního hlediska docela mizerné oleje. Pro tehdejší automobilové motory s nízkým stupněm komprese a tedy s podstatně nižším tepelným i tlakovým namáháním, to však stačilo. Něco jiného byly samozřejmě tehdejší vysoce namáhané pístové motory vrtulových stíhaček s vysokým stupněm komprese a 100 oktanovým benzínem. Tam se ale olej, i když vyššího jakostního stupně, musel měnit z dnešního hlediska po velmi nízkém resursu oleje - počtu nalétaných letových hodin.

1.  Nejdříve několik základních důležitých údajů o značení automobilových olejů.

Automobilové oleje se běžně dělí na motorové a převodové. Na každém svém komerčním balení uvádí výrobce kromě svého obchodního názvu (Mogul, GTX3, Formula SR, Magnatec....) i řadu norem, které jeho výrobek splňuje (SEA, API, JASO, VW, MB, Tatra...). Pro základní naši orientaci jsou nejdůležitější normy dvě a to SEA (Sosiety of Automotive Engineers) a API (American Petroleum Institut). Norma API, na rozdíl od SEA, rozlišuje i použitelnost oleje pro zážehový motor - písmenem S a vznětový - písmenem C za lomítkem.  Z označení jenom podle SEA nepoznáme, zda jde o olej pro zážehový, nebo i vznětový motor. 

2.  Motorový olej

2.1.  Vyjdeme-li z olejů běžně dostupných na našem trhu, pak nejblíže svými ,,mizernými,, parametry k tehdejším olejům je starý známý M6A (SEA 30, API SB) pro zážehové a M6AD (SEA 30, API SC/CB - někteří výrobci v současnosti uvádí SEA 40) nejen pro zážehové ale i pro nepříliš namáhané vznětové motory. V normě API u těchto olejů pro zážehový motor - SB u M6A a SC u M6AD - vidíme rozdíl v písmenku B a C. V abecedě následující písmenko C po písmenku B, ukazuje na vyšší jakostní stupeň oleje M6AD (viz.porovnání parametrů podle technických listů výrobců olejů). Oba dva oleje mají ale jednu nectnost a tou je bod tuhnutí. Jsou to sezonní oleje letní.  Budeme-li se chtít projet občas i v zimě, pak startováním studeného motoru špatně mazaného ztuhlým olejem, budeme svého miláčka jenom trápit. Pamětníci zimního startování náklaďáků, traktorů a stavebních strojů, naplněných v minulosti z ,,úsporných,, důvodů těmito oleji i v zimě, vědí o čem píšu - ,,ztuhlý mazut,,.  Pro zimní, i když jenom občasné, projížďky je dobré naplnit motor už od začátku celoročním olejem. U nás na trhu jsou to běžně dostupné naše oleje za odpovídající ceny například M8AD Super Stabil (SEA 15W-40, API SF/CC), modernější M7ADS III Turbo (SEA 15W-40, API SG/CF-4), nebo jiné jejich ekvivalenty dle SAE a API. Tyto oleje budou dostatečně splňovat požadavky na celoroční mazání našich motorů. Já osobně preferuji M7ADS III Turbo, dostatečně prověřený z celoročního provozu TATER, V3S, LIAZů a ZETORů.

2.2.   Důležité je podotknout, že motor o kterém nevíme v jakém je stavu, dříve než protočíme, bychom měli zkontrolovat tím, že sundáme hlavu. Zkontrolujeme spalovací prostor, jestli tam není rez, může být prasklá hlava nebo blok, mohla se tam dostat voda. Zkontrolujeme množství karbonu ve spalovacích prostorech válců, na dnech pístů, na ventilech (obr.1 a 2). Ověříme volnost chodu ventilů, chod vahadel a zdvihátek, pohyb pístů ručním protočením klikového hřídele. Všechno musí jít volně. Je-li v motoru rez tak to je samozřejmé, že ho rozebereme, nebo to svěříme odborníkovi. Ale i vrstvičky karbonu bychom ve spalovacích prostorech neměli nechávat a co jde tak vyčistit i za cenu rozebrání. Pak teprve naplníme motor čerstvými náplněmi a natočíme. V motorech, které nebyly rozebrány a vyčištěny používejme olej M6A z důvodu nepříznivého vlivu rozpouštějících se karbonových usazenin přísadami v modernějších olejích. Dostatek informací na toto téma je na jiných webech. 

2.3.   Určitě se vyskytne otázka zda použít či nepoužít polosyntetické nebo syntetcké oleje SEA 10W... , 5W... , 0W...? Ano, myslím si, ale jedině v dobře zgenerálkovaném, nebo novém motoru by to mohlo mít význam a stálo by to za vyzkoušení. Určitě bychom prodloužili resurs oleje až na 60000 km  v případě použití plně syntetického oleje nejvyššího jakostního stupně 0W....(samozřejmě, že né v terénu!). V každém případě bychom se ale nezbavili dolévání oleje. I plně syntetický olej by ubýval, přestože snese daleko vyšší tepelná zatížení než minerální olej a daleko hůře se v motoru spaluje. Což je hlavní důvod vyvinutí těchto olejů. Důvodem je tehdejší zastaralá konstrukce nedokonale utěsněných vodítek dříků ,,vrchových,, ventilů (M38A1, M151), která nezabrání vniknutí oleje do spalovacího prostoru tak, jako je tomu u dobře utěsněných spalovacích prostorů moderních motorů. Společně s výfukovými splodinami by se stejně dostával z motoru ven, třeba ve formě špatně spáleného aerosolu. ,,Spodové,, motory Willysů, včetně M38 a ostatní spodové motory tento problém v podstatě neznají. Na svém M38A1 jsem musel u vrchových sacích ventilů těsnění dříků měnit. Je tvořeno docela primitivními ,,O,, kroužky, žádné stírací manžety.

3.  Převodové oleje

Pro všechny převody můžeme určitě jednotně použít převodový olej třídy SEA 80W-90, API GL-4. Z našich olejů to jsou například PP90, Gyrol 80W-90, Mogul Trans 80W-90. Nemusíme rozlišovat hustotu a klidně je použít  pro celoroční provoz v převodovce, přídavných převodovkách, rozvodovkách, diferenciálech a náhonech předních kol. Tam kde nám tečou simeringy, stejně časem potečou, i když tam budeme lít olej hustší specifikace.

4.  Výměna olejů

M6A/M6AD (SEA 30) určitě po každé sezoně před zimou a nebo po 5-7000 km. M7ADS...(SEA15W-40) až 10000 km, najedeme-li za sezonu méně jak 4000 km pak po dvou sezonách. Polosyntetický 10W-40 v novém nebo generálkovaném motoru až 20000, nebo klidně rozložit do dvou sezon. Výměnu oleje provádět vždy na konci sezony a motor na čerstvý olej nezapomenout protočit a promazat. Starý ,,přepálený,, olej má vyšší korozivní účinky než olej čerstvý a tak je zbytečné, aby zůstával v motoru ještě v zimě. Uvedené resursy olejů předpokládají ,,vycházkové,, tempo  projížděk s veterány. Při větším zatížení převážně jízdou v terénu a horku zkrátit až na polovinu a na oleji nešetřit.

5. Přimazávaná místa

Jednotně můžeme na všechna přimazávaná místa v létě i v zimě použít naš univerzální litný mazací tuk - plastické mazivo LV 2-3. Dobře odolává vodě a stárnutí, obsahuje antikorozní přísady, bez problémů vydrží v křížích kardanových kloubů i při brodění. Náboje kloubů kol předního náhonu naplňme osvědčeným ,,mazlákem,, A00. Obecně platí, že stačí všechny body pořádně promazat před sezonou, jestli-že s veteránem zacházíme jako s veteránem. Kardanovým křížům a suvným drážkám kardanů je ale třeba věnovat pozornost častěji, obzvláště libujeme-li si v častém brodění a jízdě v prachu. V tom případě je dobré do křížů mazivo natlačit vícekrát za sezonu a zbavit se vytlačené směsi maziva a prachu. Takovouto prohlídku a promazání ,,spodku,, bychom měli provést po každé jízdě v řídkém blátě - což je podle mne to nejhorší, čemu můžeme naše dědečky vystavit.

6. A jedna rada na konec

Nic nezkazíte, když závity šroubů a matic, před tím než je zašroubujete, potřete grafitovou vazelínou. O to lépe se vám budou povolovat, až to budete po létech potřebovat. Vazelína vyschne, grafit ale zůstane.

(c) j.n. 2009

1.JPG
3.JPG
PŘEVODOVKA OLEJ.pdf  366.79kB
OLEJ - VSTUP - VÝSTUP
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one